Wie is Wijsneus?

Stichting Wijsneus wil dat alle kinderen de kans krijgen om hun talenten te ontdekken. Daarom organiseren wij leuke en leerzame cursussen op en rondom basisscholen direct na schooltijd en in de vakantie. Van sieraden maken tot hiphop dansen, van koken tot video-animatie en van muziek of theater tot natuurfotografie.

Stichting Wijsneus uitgelegd voor kinderen:

• Wijsneus wil het de kinderen, ouders en de scholen zo makkelijk en leuk mogelijk maken. De cursussen vinden dan ook altijd plaats in of net naast de school, zodat ouders niet hun kinderen eerst hoeven op te halen.
  • Met de scholen stellen we een programma samen dat aansluit bij de wensen van de kinderen en de school. En zo mogelijk sluiten we aan bij binnenschoolse thema’s.
  • Stichting Wijsneus wil bruggen bouwen tussen bestaand aanbod en vraag, door als intermediair op te treden. Daarnaast hebben we een ruim bestand met ervaren en enthousiaste vakdocenten.
  • Tijdens een aantal cursusblokken per jaar willen wij zo veel mogelijk kinderen kennis laten maken met de verschillende talentgebieden die er zijn: techniek, beeldend, sport, podiumkunsten, media en natuur.
  • Sinds schooljaar 2012-2013 organiseert Stichting Wijsneus ook wijkclubs. Hier kunnen alle kinderen uit de wijk aan mee doen. In elke wijk hebben we een ander aanbod. Bekijk de activiteiten pagina voor het aanbod.
  • Wijsneus maakt deel uit van Sterrenmakers, een samenwerkingsverband voor buitenschoolse activiteiten en vakantie activiteiten. Kijk op www.sterrenmakers.nl voor meer informatie.

Wijsneus vindt

Stichting Wijsneus vindt het belangrijk dat alle kinderen hun leefwereld kunnen vergroten met spannende, leuke, inspirerende en creatieve cursussen. Dergelijke activiteiten dragen bij aan het welzijn van kinderen, aan een brede ontwikkeling, maar hebben ook een positieve invloed op de cognitieve ontwikkeling van het kind. Veel kinderen in Amsterdam krijgen dit niet vanzelf mee. Zeker nu op school alle aandacht uitgaat naar taal en rekenen, raken creatieve en culturele vakken op de achtergrond. Terwijl deze vakken juist een versterking kunnen zijn van het onderwijs. De naschoolse cursussen bieden kinderen ook een andere manier van leren en ervaren die hun vaardigheden en zelfvertrouwen vergroot.

Het idee achter Wijsneus

Stichting Wijsneus is een initiatief van Liesbeth Barwegen en Esther van Schagen. Wijsneus staat voor kinderen die hun creativiteit, energie en eigenwijsheid kwijt kunnen in allerlei activiteiten na school. Direct na schooltijd samen met andere kinderen van je school sporten, muziek maken of aan een theaterstuk werken. Dat is wat wij mogelijk willen maken voor alle kinderen. Voor kinderen waar dat thuis geen traditie is en voor kinderen met twee werkende ouders die dat juist wel willen en in hun schaarse vrije tijd met de kinderen de stad door sjezen naar zwemles, sportclub of dansschool. Dit idee is in de loop van de jaren uitgebreid. Stichting Wijsneus wil zo veel mogelijk kinderen laten kennis maken met verschillende talentgebieden. Zo kunnen kinderen ontdekken waar hun talent ligt en deze verder ontwikkelen als ze dat willen. Vooral ook de kinderen die het niet vanuit thuis mee krijgen, wil Stichting Wijsneus stimuleren deel te nemen aan een cursus. Daarnaast is Stichting Wijsneus ook bezig met nieuwe producten, bijvoorbeeld de ontwikkeling van cursussen waarin taalontwikkeling een grote rol speelt. Wij blijven voortdurend in ontwikkeling en zijn altijd bezig met nieuwe ideeën.